Najlepsi młodzi mechanicy spotkali się w Poznaniu
Podczas Poznań Motor Show 2019 – 28 marca – odbyły się finały VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Młody Mechanik.
W tegorocznych eliminacjach do finałów VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników wzięło udział ponad 2500 młodych i zawodowych mechaników. Eliminacje jako pierwsi rozpoczęli Młodzi Mechanicy. W tym roku w tej kategorii Mistrzostw rywalizowały rekordowe 893 dwuosobowe zespoły uczniowskie z całej Polski. Tylko jedna ekipa z Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu zdobyła komplet 30 punktów. W przypadku zespołów o jednakowej minimalnej liczbie punktów o awansie decydował czas przesłania odpowiedzi. Zespołowi z miejsca 31. do sukcesu zabrakło zaledwie 9 sekund.
Na finały do Poznania przyjechali więc najlepsi z najlepszych. Młodzi mechanicy rozpoczęli rywalizację od rozwiązania testu, później czekały na nich konkurencje praktyczne przygotowane przez organizatorów i partnerów VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Partnerami Mistrzostw są ExxonMobil – inicjator kategorii Młody Mechanik, ZF Aftermarket, Akademia Praktycznych Umiejętności, Polska Izba Motoryzacji, UTP, Akademia Kierowcy, Odeka, febi, FILTRON, Kolejowe Zakłady Łączności, Uni-Trol, Grupa Topex, Best-Pol oraz Yanosik. Z kolei kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych patronują firma Kramp, producent ciągników i maszyn rolniczych John Deere, największy w Polsce miesięcznik rolniczy TOP AGRAR oraz nowy magazyn rolniczy Profi.
Ambasadorem konkursu jest Grzegorz Duda – wielokrotny mistrz w rajdach oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo.
Konkurencja ZF Aftermarket
Na stanowisku firmy ZF Aftermarket młodzi mechanicy odpowiadali na pytania dotyczące skrzyni biegów ZF AS Tronicdo pojazdów ciężarowych. “Przygotowaliśmy pięć pytań dotyczących budowy i działania tej skrzyni biegów. Niektóre pytania sprawiały trudności uczesntikom. Przygotowując taką konkurencję chcieliśmy zachęcić młodych mechaników, by pogłębili swoją wiedzę na temat obsługi aut komercyjnych, a nie koncentrowali się tylko na autach osobowych” – mówił Bartosz Rychlik z firmy ZF Aftermarket.
Konkurencja febi bilstein
“Młodym mechanikom daliśmy za zadanie kontrolę obwodów elektrycznych w pojeździe ciężarowym. Na jednej z części zamiennych wywoływaliśmy usterki i sprawdzaliśmy czy młodzi mechanicy są w stanie zlokalizować każdą z nich” – wyjaśniał Robert Mrozek z febi bilstein.
Konkurencja Kramp Polska
Młodzi mechanicy musieli poradzić sobie także z konkurencjami branży rolniczej. “Dla młodych mechaników przygotowaliśmy konkurencję polegającą na zakuwaniu węży hydraulicznych” – mówiła Ewa Nowak, specjalista ds. marketingu w Kramp Polska. Wielu uczestnikom ta konkurencja sprawiła sporo problemów.
Konkurencja John Deere
Kolejną konkurencję branży rolniczej, z którą musieli zmierzyć się młodzi mechanicy, przygotowały redakcje czasopism rolniczych top agrar Polska i Profi we współpracy z producentem ciągników i maszyn rolniczych – firmą John Deere. “Zespoły dwuosobowe muszą zlokalizować najważniejsze podzespoły ciągnika. Muszą odnaleźć 10 punktów na ciągniku John Deere, rozpoznać i nazwać poszczególne podzespoły. Na całość zadania mają 4 minuty” – mówił Paweł Twardowski z miesięcznika top agrar Polska.
Konkurencja w „Garażu Dudy”
W “Garażu Dudy” młodzi mechanicy musieli odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób przebiega regulacja siły hamowania w samochodzie wyczynowym z dwoma niezależnymi pompami hamulcowymi połączonych za pomocą tgz “BIAS BAR” . Zawodników oceniał 14-letni Karol Duda, który może pochwalić się wieloma osiągnięciami w motorsporcie. Karol Duda w wieku 3 lat jeździł spalinowym quadem 125 cm3 bez ogranicznika mocy, a w wieku sześciu lat po raz pierwszy usiadł za kierownicą samochodu. Z kolei w wieku 7 lat Karol brał udział w zawodach kartingowych, jako 10-latek powrócił do sportu samochodowego na Citroenie Saxo, by w wieku 11 lat wygrać zawody Junior CUP. Rok później Karol Duda odbywał treningi na Volkswagenie Golfie Turbo 4×4, a w wieku 13 lat na samochodzie Seat Leon Super Racer 4×4 DM. W sezonie 2018 startował w cyklu zawodów Race Day Cup i zdobył dwa tytuły mistrzowskie – Mistrz Junior 2018 i Mistrz AWD 2018.
Konkurencja Filtron Polska
Na stanowisku Filtron Polska zadaniem młodych mechaników było rozpoznanie poszczególnych typów filtrów. “Konkurencja polega na przyporządkowaniu odpowiednich nazw do produktów z naszej oferty. Wybraliśmy produkty, które kształtem są troszeczkę podchwytliwe. W naszej ocenie zadanie nie było proste, ale zawodnicy bardzo dobrze sobie radzili. Największe problemy sprawiło rozpoznanie filtra mocznikowego oraz filtra cieczy chłodzącej” – wyjaśniał Krzysztof May z Filtron Polska.
Konkurencja ExxonMobil
Na stanowisku ExxonMobil, producenta olejów syntetycznych Mobil 1, zawodnicy musieli sobie poradzić z doborem odpowiedniego oleju do modelu silnika. “Zadajemy pytania dotyczące doboru środków smarnych do poszczególnych modeli samochodów. Nasza oferta produktowa obejmuje różne oleje, w zależności od specyfikacji wymaganych przez producentów pojazdów. W niemal 90 proc. odpowiedzi są poprawne, ale niestety zdarzają się także błędne. Pamiętajmy jednak, że konkurs to sytuacja stresująca. Aby pomóc mechanikom w codziennej pracy w warsztacie, oferujemy bezpłatne narzędzie online ułatwiające dobór oleju” – mówiła Ewa Jeżewska, Field Marketing Advisor, Europe z ExxonMobil.
Konkurecja Uni-Trol
Na stanowisku Uni-Trol na młodych mechaników czekała wyważarka kół pojazdów ciężarowych. “Zadanie polega na tym, aby prawidłowo wskazać parametry wyważanego koła, umieścić prawidłowo zadane przez maszynę ciężarki i wszystko to zrobić w odpowiednim czasie maksymalnie 5 minut. Limit czasu był dla wszystkich uczestników wystarczający. Zawodnicy są bardzo dobrze przygotowani” – komentował Łukasz Tyszkiewicz z firmy Uni-Trol.
Konkurencja Kolejowych Zakładów Łączności
Na VIII Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników nie mogło zabraknąć tematu elektromobilności. “W tym roku przygotowaliśmy konkurencję, z którą młodzi mechanicy mieli już do czynienia w poprzedniej edycji, ale mimo to nadal część zespołów ma z nią problem. Chodzi o podłączenie auta elektrycznego do stacji ładowania z prądem przemiennym. Jest to stacja ecoMOTO już dostępna na rynku. Można z niej korzystać na wybranych dworcach PKP, zatem jest duża szansa, że wiedza zdobyta na mistrzostwach zostanie wykorzystana w praktyce” – mówił Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ.
Konkurecja Grupy Topex
Młodzi adepci mechaniki pojazdowej mieli do wykonania wbrew pozorom bardzo proste zadanie – przykręcenie koła wózka narzędziowego, po omacku, nie patrząc na miejsce przykręcenia. Zadanie musieli wykonać w sposób prawidłowy, korzystając z odpowiednich narzędzi, w określonym czasie i odpowiedzieć na pytanie dotyczące narzędzi ręcznych – jak je dobrać, z jakich materiałów są wykonane i do jakich prac przeznaczone.
W tegorocznej edycji VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Młody Mechanik najlepsi okazali się uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu – Maciej Kwasek i Fryderyk Libor .
Mistrzostwa Mechaników pod patronatem Mobil 1 to obecnie jeden z najbardziej prestiżowych i największy konkurs branżowy dla młodych i zawodowych mechaników. Mistrzostwa otrzymały nagrodę w plebiscycie dziennikarzy motoryzacyjnych Motor Show Awards 2019. Ambasadorem konkursu jest Grzegorz Duda – mechanik i mistrz rajdowy, znany z anteny TVN Turbo.
A jak poziom Mistrzostw ocenia patron wydarzenia Mobil 1.
Zdaniem Grzegorza Dudy, ambasadora Mistrzostw, poziom zawodów był bardzo wysoki.
FINAŁ – Młody Mechanik:
1. Maciej Kwasek, Fryderyk Libor – Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Sandomierz
2. Sebastian Guz, Marek Chudek – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Radzyń Podlaski
3. Andrzej Żak, Damian Sołtys – Zespół Szkół Samochodowych Rzeszów
4. Michał Tomczak, Paweł Smolaga – Zespół Szkół Samochodowych Radom
5. Przemysław Banduła, Mateusz Milowski – Technikum Mechaniczne nr 15 Kraków
6. Sławomir Ataman, Andrzej Lubas – Zespół Szkół Samochodowych Rzeszów
7. Grzegorz Korus, Grzegorz Zwieńczak – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 Wadowice
8. Jakub Sadzikowski, Dariusz Potępa – Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 Kraków
9. Jarosław Kamil Czekierda, Dawid Buliński – Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Jarosław
10. Mateusz Borkowski, Łukasz Góral – Zespół Szkół Samochodowych Lublin
11. Tomasz Stachacz, Adam Wasilewski – Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 Łomża
12. Patryk Szymaniuk, Mateusz Śliwowski – Zespół Szkół Mechanicznych – CKP nr 2 Białystok
13. Dominik Zerka Jakub Niewiarowski – Zespół Szkół Mechanicznych – CKP nr 2 Białystok
14. Szymon Faustyniak Kamil Piniewski – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Jarocin
15. Hubert Budzyński, Piotr Jurecki – Zespół Szkół Samochodowych Lublin
16. Dawid Sismut, Marcin Kapela – Zespół Szkół nr 2 Kołobrzeg
17. Sebastian Gąszczyk, Mateusz Dziekanowski – Zespół Szkół Samochodowych Lublin
18. Mateusz Janowski, Filip Domin – Zespół Szkół Samochodowych Bydgoszcz
19. Łukasz Klimek, Sebastian Tatara – Zespół Szkół Samochodowych Lublin
20. Piotr Koperek, Filip Chudzik – Zespół Szkół Samochodowych Radom
21. Piotr Pilarczyk, Dawid Gabryś – Zespół Szkół Mechanicznych nr 2 Kraków
22. Rafał Popiołek, Dawid Wróbel – Zespół Szkół nr 2 Kołobrzeg
23. Karol Gajda, Dawid Dąbrowski – Zespół Szkół Nr 4 – Tomaszów Lubelski
24. Klaudiusz Pluta, Paweł Pluciński – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Jarocin
25. Paweł Świątek, Hubert Siejak – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Jarocin
26. Jakub Bąk, Wojciech Bakalarski – Zespół Szkół Bielice
27. Jakub Mańkowski, Kacper Wysocki – Zespół Szkół nr 2 Garwolin
28. Mateusz Florek, Radosław Gaweł – Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Jarosław
29. Tomasz Rydzik, Jakub Blok – Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Jarosław
30. Hubert Krzyżostaniak, Mateusz Marciniak – Zespół Szkół Technicznych Pleszew
Zdjęcia: Bartosz Pniewski
Relacja opublikowana przez redakcję portalu: motofaktor.pl/