Relacja: iElektromobilni 2018
Po raz pierwszy w tym roku podczas Poznań Motor Show 2018 – 6 kwietnia – odbyły się I Mistrzostwa Młodych Mechaników „iElektromobilni”. Program Rozwoju Elektromobilności to flagowy projekt rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada, że do roku 2025 po polskich drogach ma jeździć nawet milion aut o napędzie elektrycznym. Odpowiedzią na te wyzwania są działania Fundacji Cooperatio, która tworzy inicjatywę iElektromobilni – społeczność, do której zaprasza wszystkich, którym zależy na szerzeniu edukacji związanej z elektromobilnością.
Samochody elektryczne to nie tylko futurystyczne konstrukcje, które widzimy w mediach. To także pojazdy o napędzie hybrydowym, które nie tylko dziś coraz częściej kupowane są w salonach z nowymi samochodami, ale także sprowadzane indywidualnie z Zachodu. To właśnie hybrydy zyskują najbardziej na popularności kosztem silników Diesla i stanowią naturalny wstęp do pojazdów w pełni elektrycznych.
Tymczasem w polskim szkolnictwie zawodowym temat elektromobilności praktycznie nie jest poruszany. A już za kilka lat będziemy potrzebować wykwalifikowanych mechaników, którzy będą umieli obsługiwać i naprawiać pojazdy elektryczne. Będziemy potrzebować także sprzedawców i pracowników obsługi klienta, którzy naturalnie wspierają mechaników w ich pracy, a których działania są decydujące dla rentowności warsztatu czy dealerstwa samochodowego. Nie zapominajmy także o olbrzymich potrzebach w zakresie infrastruktury potrzebnej do ładowania pojazdów elektrycznych – także i tu niezbędni będą wysoko wykwalikowani pracownicy, których dziś próżno szukać na polskim rynku pracy.
„Organizując Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników w czasie Poznań Motor Show chcieliśmy włączyć temat elektromobilności do naszych działań edukacyjno-konkursowych – stąd pomysł na organizację pierwszej edycji Mistrzostw właśnie w tej kategorii. To już pewne, że wielka rewolucja związana z elektromobilnością nadchodzi, a na po polskich drogach coraz częściej będą pojawiać się pojazdy elektryczne. Dlatego niezbędne jest przygotowanie przyszłych mechaników do obsługi zarówno coraz bardziej popularnych aut hybrydowych, jak również w przyszłości pojazdów elektrycznych. Chcemy wesprzeć szkoły i pomóc im wyposażyć młodych ludzi w niezbędną wiedzę w tym zakresie” – mówi Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio, organizatora Mistrzostw.
Znaczenie edukacji młodych ludzi w rozwoju elektromobilności docenia także największy polski dystrybutor, Inter Cars, który podczas tegoroczego Poznań Motor Show organizował krajowy finał konkursu Youn Car Mechanic. „Rewolucja w zakresie elektromobilności nie nastąpi dziś, czy jutro, ale zdajemy sobie sprawę, że jest nieunikniona. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wyposażyć w niezbędną wiedzę techniczną współpracujące z nami warsztaty samochodowe, jak również uczniów szkół samochodowych w ramach programu Młode Kadry tak, by byli przygotowani na zmiany, jakie czekają nas w kolejnych latach”- wyjaśnia Radosław Sujka, menedżer ds. szkoleń w Inter Cars.
W wydarzenie zaangażowały się m.in. Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy, które produkują m.in. stacje ładowania pojazdów elektrycznych. „KZŁ Bydgoszcz w odpowiedzi na trendy rynkowe i rosnące znaczenie elektromobilności zaprojektowały i wykonały w pełni zarządzalne sieciowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie oferujemy 3-fazowe stacje ładowania ecoMOTO o mocy 22kW oraz tzw. przydomowe stacje ładowania do montażu na ścianach, które prezentowaliśmy podczas tegorocznych Mistrzostw w Poznaniu” – mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.
W I Mistrzostwach Młodych Mechaników „iElektromobilni” wzięło udział 19 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Uczestnicy rozpoczęli rywalizację od rozwiązania testu teoretycznego, a potem przeszli do konkurencji praktycznych przygotowanych m.in. przez ZF Aftermarket, Kolejowe Zakłady Łączności i Akademię Praktycznych Umiejętności.
Na stanowisku Akademii Praktycznych Umiejętności zadaniem uczniów było prawidłowe przygotowanie stanowiska pracy do obsługi pojazdów elektrycznych. „Uczniowie muszą przygotować rękawice dielektryczne do pracy z samochodem elektrycznym. Uczestnicy radzili sobie dość słabo, nie wiedzieli jak ich używać, jak przechowywać i do jakiego poziomu napięcia można je stosować” – wyjaśniał Marcin Makarewicz z Akademii Praktycznych Umiejętności.
Dwie konkurencje dla uczestników we współpracy z Akademią Praktycznych Umiejętności przygotowały Kolejowe Zakłady Łączności. „Pierwsze zadanie dotyczy diagnostyki układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym marki Toyota. Natomiast drugie to podstawy związane z obsługą pojazdów elektrycznych. Przygotowaliśmy 7 piktogramów, które pojawiają się na każdym akumulatorze, a zawodnicy muszą określić, co dany piktogram oznacza. Niektóre sprawiają trudność, ale większość uczestników nie ma problemu z ich rozpoznaniem” – mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.
Na Mistrzostwach związanych z elektromobilnością nie mogło zabraknąć firmy ZF Aftermarket. Tu przyszli mechanicy nie mieli łatwego zadania. „Opracowaliśmy dla młodzieży trzy zadania. Zawodnicy mają przed sobą pewien typ miernika i muszą określić jaki to typ miernika i jakie parametry można nim zmierzyć. Drugie zadanie to symulacja pomiaru – sprawdzamy czy młodzież potrafi ustawić miernik do pomiaru ewentualnego przebicia w izolacji. I ostatnie, chyba najtrudniejsze zadanie – odpowiedź na pytanie o wartość minimum rezystencji przy pomiarze izolacji pojazdu z napędem elektrycznym. Na to pytanie nikt nie odpowiedział prawidłowo. Natomiast z dwoma pierwszymi zadaniami większość zawodników dawała sobie radę” – podsumował Grzegorz Fedorowicz z firmy ZF Aftermarket.
Pierwsze trzy miejsca zajęły następujące zespoły:
- Karol Szczygielski, Robert Zabielski – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
- Michał Uchaniak, Konrad Parać – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
- Hubert Witkowski, Kamil Rzeszuto – Zespół Szkół Budowlanych Poznań
Zespołowi z Poznania kibicował opiekun uczniów, nauczyciel z zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu: „Trzecie miejsce zajął dwuosobowy zespół elektromechaników z drugiej klasy naszej szkoły. Obserwowałem jak radzili sobie z poszczególnymi konkurencjami, było widać ich zaangażowanie i nie ukrywam, że w przyszłym roku liczymy na zajęcie pierwszego miejsca. Na razie elektromobilność nie jest ujęta w szkolnych programach nauczania. Natomiast trzeba się spieszyć, bo jest to ostatnia chwila, by rozpocząć edukację młodych ludzi w tym zakresie. Nasi uczniowie wiedzę dotyczącą elektromobilności wynoszą przede wszystkim z praktyk w prywatnych warsztatach samochodowych. Trafiają na praktyki do dobrych warsztatów, gdzie mają szansę dokształcić się w tym zakresie” – powiedział Marek Bartkowiak.
W ramach dnia poświęconego elektromobilności odbyła się także debata pt. „Elektromobilność – edukacja, infrastruktura, szanse rozwoju w Polsce”, którą prowadziła Joanna Piszcz, redaktor naczelna Motofaktor.pl. W dyskusji wzięli udział: Paweł Leszak, nauczyciel z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim, Leszek Karwecki – Koordynator Zespołu ds. Zarządzania Projektami Rozwojowymi w spółce Enea Serwis, Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy, Włodzimierz Strzała – prezes PZMOT Bydgoszcz, Krzysztof Kosiedowski – rzecznik elektromobilności, Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności oraz Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio.
Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się co do tego, że do rozwoju elektromobilności niezbędna jest szeroko pojęta edukacja nie tylko młodzieży, ale także nauczycieli szkół zawodowych i zawodowych mechaników, u których młodzież odbywa praktyki.
„W szkole nie mamy w zasadzie żadnych materiałów pomocnych w kształceniu w kierunku elektromobilności – zarówno do zajęć teoretycznych, jak i praktycznych chociażby samochodu z napędem hybrydowym. Radzimy sobie jak możemy zdobywając tę wiedzę z różnych źródeł i przekazując ją uczniom na zajęciach dodatkowych. W mojej opinii niezbędne są przede wszystkim szkolenia dla nauczycieli, którzy mogliby potem podzielić się swoimi doświadczeniami z uczniami” – mówił Paweł Leszak.
„Jeśli chodzi o młodych mechaników, to pokutuje u nich brak oswojenia się z tematem elektromobilności z pewnością spowodowany brakiem dostępu do urządzeń, pojazdów, czy stacji ładowania, które można wykorzystać na zajęciach praktycznych w szkołach, to dało się odczuć. Wiedzieliśmy, że młodzi mechanicy nie do końca czują ten temat” – zauważył Krzysztof Wysocki.
Jednym z rozwiązań mogłoby by być wprowadzenie nowego kierunku kształcenia. „Dostęp do informacji dotyczących samochodów hybrydowych, czy elektrycznych – chociażby bieżącej obsługi serwisowej – jest trudny i zdobycie ich wymaga czasu i zaangażowania. Te nowe trendy już przyszły, motoryzacja goni do przodu. Mechanik to już w tej chwili bardziej elektromechanik. Elektryka i elektronika działa wtedy prawidłowo, gdy jest sprawna mechanika, te układy są ze sobą bardzo mocno powiązane” – zwraca uwagę Rafał Kosiński.
Z kolei zdaniem rzecznika elektromobilności, należy wykorzystać zapał młodych ludzi do zdobywania wiedzy w tym zakresie. „Z przyjemnością patrzę na zaangażowanie młodzieży w Mistrzostwa „iElektromobilni”. Jest to niewyczerpany potencjał, który należy wykorzystać. To jest nasze zadanie – szkół, nauczycieli, instytucji, różnego rodzaju organizacji, by rozpocząć współpracę i edukować tych młodych ludzi” – podsumował Krzysztof Kosiedowski.
Autor: Joanna Piszcz (motofaktor.pl)
Zdjęcia: Bartosz Pniewski