mlody mechanik
Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page

Relacja: Mechanik Zawodowy TTM 2018

Podczas tegorocznej edycji organizatorzy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników postawili na konkurencje sprawdzające wiedzę z nowych technologii.

Dwa dni po VII Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Mechaników, o tytuł najlepszego wsród najlepszych walczyli ich starsi koledzy – mechanicy zawodowi. W tegorocznych eliminacajch do konkursu stanęło blisko 230 osób, a w finale rozegranym 7 kwietnia wzięło udział ponad 30 zawodników. Podobnie jak w konkursie dla uczniów szkół samochodowych, także w tym dla doświadczonych mechaników, organizatorzy postawili nacisk na konkurencje związane z pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi.

Śmiało można powiedzieć, że jeśli chodzi o zwycięstwo, to niespodzianki nie było. Na najwyższym stopniu podium stanął Jacek Jakimów, mechanik samochodowy właściciel firmy Evolution Motor Sport z Wrocławia. To już trzecie jego zwycięstwo w historii Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, a w 2017 roku Jacek Jakimów zajął drugie miejsce. „Patrząc na wynik, jaki osiągnąłem, mogę śmiało powiedzieć, że konkurencje były łatwe. Sądzę, że w teście teoretycznym nie odpowiedziałem na wszystkie pytania prawidłowo, ale w konkurencjach praktycznych wydaje mi się, że na wszystkich stanowiskach osiągnąłem maksymalną liczbę punktów” – powiedział po zakończeniu konkursu. Kolejne miejsca zajęli – Mariusz Ostrowski i Mariusz Zaczek

tp4 266

Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników tradycyjnie rozpoczęły się od testu z teorii, po którym uczestnicy musieli zmierzyć się z zadaniami praktycznymi przygotowanymi przez partnerów konkursu. Część zadań praktycznych dwa dni wcześniej rozwiązywali uczestnicy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników.

Mechanicy Zawodowi nie mieli łatwiej, bo do konkursu stanęło blisko 230 osób. Na opublikowanej na profilu społecznościowym Mistrzostw liście 30 finalistów znaleźli się między innymi laureaci poprzednich edycji konkursu, w tym trójka zwycięzców z 2017 roku: Łukasz Bogus, Jacek Jakimów oraz Sebastian Śliwka. „W finale Mistrzostw zobaczymy również jedną kobietę – w zawodach dla mechaników to nadal rzadkość. W Poznaniu uczestnicy konkursu staną do rywalizacji w konkurencjach praktycznych. Finał w kategorii Młody Mechanik już 5 kwietnia podczas dnia otwierającego największe w Polsce i czwarte w Europie targi branży motoryzacyjnej” – mówi Adrian Dekowski, Prezes Fundacji Cooperatio, organizator konkursu. Kategoria Młody Mechanik dołączyła do konkursu z inicjatywy ExxonMobil, wiodącego partnera Mistrzostw.

Autorami pytań eliminacyjnych byli specjaliści ExxonMobil, Akademii Praktycznych Umiejętności, Inter Cars Szkolenia, ZF Aftermarket, John Deere oraz Kolejowych Zakładów Łączności, które wspierają rozwój elektromobilności, w tym budowę nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Zadania dla mechaników przygotował również Grzegorz Duda, ambasador VII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, znany z programu „101 napraw” w TVN Turbo.

Na stanowisku firmy ZF Aftermarket. Uczestnicy musieli zbadać za pomocą urządzenie diagnostycznego obroty rozrusznika i odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ będą miały niskie obroty na pracę koła dwumasowego.

aazfzaw2018

Z kolei ExxonMobil sprawdzał wiedzę zawodowych mechników dotyczącą doboru oleju.

aaexxonzawok2018

Firma NEO Tools pytała zawodników m.in. o to na jakiej zasadzie odpowietrza się układ hamulcowy w samochodzie hybrydowym.

aaneozaw2018

Konkurencja Kolejowych Zakładów Łączności, które po raz pierwszy zaangażowały się w Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników, polegała na sprawdzeniu stanu układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym. Uczestnicy musieli też odpowiedzieć na pytanie jak należy przygotować stanowisko pracy przed podjęciem działań serwisowych przy samochodzie elektrycznym, czy hybrydowym.

aakzlzaw2018

Zawodnicy musieli sobie także poradzić z diagnostyką samochodu hybrydowego i odpowiedzieć na pytania przygotowane przez Organizację Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo.

aamovzaw2018ok

Co przygotowała firma Elring – prawidłowy montaż uszczelniacza wału korbowego w silniku Volkswagena 1.9 TDI, bardzo popularnym na naszym rynku. „30 proc. aut, które trafiłyby w ręce uczestników Mistrzostw, w ogóle by nie odpaliła. Co czwarty samochód na naszych drogach to Volkswagen z silnikiem 1.9 TDI. Wszyscy go naprawiają, ale nie każdy potrafi zrobić to prawidłowo. Nie jest to trudna czynność, trzeba po prostu pomyśleć” – komentował Marcin Makarewicz z Akademii Praktycznych Umiejętności.

aaelringzw2018

Zadanie na stanowisku firmy Ferdinand Bilstein to z dobór właściwego urządzenie do pomiaru ciągłości obwodu w sprężarkach klimatyzacji, dokonanie pomiaru i oceny stanu komponentów, właściwe dobranie wymaganej ilości oleju do smarowania kompresora oraz dodatkowe pytania dotyczące właściwego działania sprężarek. „To są jedne z podstawowych czynności, jakie należy wykonać przed wymianą kompresora klimatyzacji w samochodzie” – wyjaśniał Michał Jaroszewski z firmy Ferdinand Bilstein.

aafebizaw2018

Firma Uni-Trol sprawdzała umiejętności zawodowych mechaników z wyważania koła.

aaunizaw2018

Dział szkoleń Inter Cars przygotował dla zawodowych mechaników konkurencję na modelu szkoleniowym Citroena – diagnostyka układów sterowania, odnalezienie usterki i opis sposobu naprawy.

aaicOK

Na stanowisku magazynu dla rolników „TOP Agrar Polska” oraz firmy John Deere zawodnicy mieli za zadanie rozpoznać wskazane komponenty ciągnika rolniczego. Po raz pierwszy konkurencja z tej branży pojawiła się na Ogólnopolskich Mistroztwach Mechaników.

aaagrarzawodowi2018

Już drugi rok z rzędu w organizację Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników włącza się Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo. „Spotkania z zawodowymi mechanika stały się doskonałą okazją do zwrócenia im uwagi na przyszłość, jaka rysuje się przed branżą. Moja miłość do pojazdów z alternatywnymi źródłami napędowymi jest powszechnie znana, więc nie zdziwiło nikogo, że „moja” konkurencja związana była z napędem hybrydowym. Zarówno uczniowie, jak również zawodowi mechanicy musieli zmierzyć się z Hyundaiem Ioniqiem. A wniosek po przeprowadzeniu konkurencji jest jeden – mechaniacy muszą otworzyć się na nowe technologie. Tłumaczenie, że „te auta nie przyjadą do mnie na warsztat” nie ma racji bytu. Jeśli mechanik myśli o rozwijaniu swojego warsztatu musi mieć możliwość obsługiwania aut hybrydowych i elektrycznych – wiedza, uprawnienia, odpowiednie narzędzia to podstawa” – podsumowuje Witold Rogowski, prezes Moveo.

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Głównymi partnerami Mistrzostw są ExxonMobil, Inter Cars Szkolenia, Akademia Praktycznych Umiejętności, Akademia Kierowcy, ZF Aftermarket oraz Kolejowe Zakłady Łączności.

  • V8 Team sp. z.o.o.

  • ul. Czarna Droga 1
  • 85-220 Bydgoszcz
  • NIP 5540308537
  • REGON 002481430
  • Kontakt

  • biuro@v8team.pl
  • 52 322 64 84
  • 603 888 111
  • 603 523 888