Relacja: Młody Mechanik 2017
Uczniowie z Krakowa pokonali 29 konkurujących z nimi zespołów w tegorocznej edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników. Na podium nie zabrakło miejsca dla uczniów z Radzynia Podlaskiego.
Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników organizowane przez Fundację Cooperatio tradycyjnie już towarzyszyły poznańskim targom Motor Show. Wzięło w nich udział 30 dwuosobowych zespołów wyłonionych po teście, który uczestnicy rozwiązywali na stronie internetowej głównego partnera i pomysłodawcy tej kategorii konkursu – firmy ExonnMobile.
„Z roku na rok liczba chętnych, którzy wchodzą na naszą stronę internetową, by rozwiązać test eliminacyjny znacznie wzrasta. Dwa, czy trzy lata temu test rozwiązywało 260 zespołów, teraz mieliśmy ich około 500. Jesteśmy pod wrażeniem zaangażowania uczniów w eliminacje i sam finał. Dla nich jest to często wyprawa, bo przyjeżdżają z całej Polski, często z małych miejscowości, wraz ze swoimi opiekunami. Przygotowują się do konkursu przez kilka miesięcy, aby dobrze wypaść na teście teoretycznym, ale i w konkurencjach praktycznych. Z roku na rok ci młodzi ludzie są coraz bardziej ambitni. Widać, że nie idą do szkoły samochodowej tylko po to, żeby zdobyć zawód i rozpocząć pracę, ale dlatego, że jest to ich pasja. Poziom uczestników jest bardzo wysoki” – ocenia Elżbieta Jaroszewska, odpowiedzialna za marketing w ExxonMobil Poland.
Finał Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników odbył się 6 kwietnia i rozpoczął się od testu teoretycznego. Na zdjęciu zwycięzcy tegorocznej edycji – Krzysztof Czekaj i Artur Raczkowski.
Potem przyszedł czas na konkurencje praktyczne przygotowane przez Akademię Praktycznych Umiejętności oraz partnerów Mistrzostw. Część konkurencji odbyła się na samochodach marki Hyundai, a młodzi mechanicy mieli do dyspozycji lampy warsztatowe Philips.
Na stanowisku NEO Tools uczestnicy zawodów musieli ułożyć narzędzia na czas. „Chcemy wpoić młodzieży nawyk porządkowania miejsca pracy. Zadaniem uczestników jest ułożenie narzędzi zgodnie z instrukcją, jaka znajduje się na zestawie. Każdy element ma się znaleźć na swoim miejscu. Zawodnicy radzą sobie bardzo dobrze. Część drużyn układa narzędzia perfekcyjnie i szybciej niż mnie się to udało zrobić” – komentował Witold Pęczyk z firmy Topex, która jest producentem narzędzi NEO.
Z kolei firma Uni-trol przygotowała dla młodych mechaników zadanie związane z wywarzaniem kół. „Należy dobrać sposób centrowania, założyć koło, wybrać odpowiedni program i wyważyć” – wyjaśniał Grzegorz Tworek z Uni-trol. Z tą konkurencją zawodnicy radzili sobie bez większych problemów.
Nieco bardziej skomplikowane zadanie niż w ubiegłorocznej edycji postawiła przed uczestnikami firma Precyzja-Technik. Tym razem należało odpowiedzieć na pytanie dlaczego samochód ściąga na jedną stronę. „W oparciu o pomiar geometrii należy wskazać, w którą stronę będzie ściągał pojazd i wytłumaczyć dlaczego tak się dzieje. Z samym pomiarem uczestnicy radzą sobie bardzo dobrze, ale mają problem z uzasadnieniem dlaczego samochód będzie ściągało w daną stronę” – wyjaśniał Adrian Zamroczyński z firmy Precyzja-Technik.
Zadaniem młodych mechaników na stanowisku Italcom była diagnostyka wtryskiwaczy. „Uczestnicy za pomocą oscyloskopu muszą porównać, który z wtryskiwaczy jest dobry, który prawidłowo działa” – mówił Paweł Puszcz z firmy Italcom.
Konkurencja Gates, tak jak i rok temu, okazała się najtrudniejsza ze wszystkich. W poprzedniej edycji Mistrzostw większość uczniów poddała się, nie umiejąc zamontować paska wielorowkowego typu stretch-fit. Tym razem żaden z zespołów nie wykonał zadania prawidłowo. „Polega ono na prawidłowym doborze paska napędu osprzętu. Na podstawie starego paska należy odczytać długość, podać jego szerokość oraz odpowiedzieć na pytanie, jaka może być maksymalna długość paska – o ile może być dłuższy, a o ile krótszy. Czynność banalnie prosta, ale niestety uczestnicy niezbyt dobrze sobie z nią radzą. Panowie potrafią się pomylić przy mierzeniu paska” – komentował Marcin Makarewicz z Akademii Praktycznych Umiejętności.
Łatwiejsze zadanie przygotowała firma Ferdinand Bilstein. Konkurencja polegała na pomiarach elektrycznych obwodu kierunkowskazów w przełącznikach zespolonych do pojazdów MAN TGA. „Próbujemy przekazywać wiedzę młodym mechanikom i testować ich zarazem. Radzą sobie całkiem nieźle, poziom wiedzy jest zadowalający, aczkolwiek widać, że jest potrzeba, aby nadal podnosili swoje kwalifikacje. Każde targi czy zawody podnoszą samoświadomość tych młodych ludzi, jest to młoda kadra, która niedługo będzie startowała na rynek pracy, więc im więcej teraz wyniosą, tym łatwiej będzie im wejść w zawodowe życie” – mówi Robert Mrozek z firmy Ferdinand Bilstein Polska.
Jedno z zadań dotyczyło obsługi układu klimatyzacji w samochodzie Hyundai Santa Fe. To jeden z pierwszych samochodów, w których zastosowano nowy czynnik chłodzący klimatyzacji R-1234yf. „Zawodnicy muszą m.in. rozpoznać ten czynnik i wskazać gdzie jest kompresor klimatyzacji. Zadanie jest raczej dość proste. Najtrudniejszy element zadania dotyczy wskazania rodzaju czynnika. Tej informacji nie umieszczono w widocznym miejscu w samochodzie tak, żeby zawodnicy mogli ją odczytać” – wyjaśniał Grzegorz Fedorowicz z firmy ZF Friedrichshafen, który oceniał poprawność wykonania zadania.
Sporo trudności sprawiło młodym mechanikom zadanie na stanowisku Iveco, na którym znajdował się premierowy ciągnik siodłowy Stralis XP. W tej konkurencji chodziło o wskazanie elementów wyposażenia odpowiedzialnych za spełnianie przez ten pojazd normy czystości spalin Euro VI oraz omówienie ich działania. Zawodnicy musieli wskazać zbiornik z płynem AdBlue oraz zlokalizować układ oczyszczania spalin SCR, który – inaczej niż w samochodach osobowych – był zintegrowany w tłumiku końcowym.
Uczestnicy Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników po raz pierwszy mieli do czynienia z praktyczną konkurencją dotyczącą alternatywnych układów napędowych. Obsługa samochodu z napędem hybrydowym wymaga od mechanika nie tylko większego zakresu wiedzy, ale także uprawnień. Konieczne jest uprawnienie do obsługi układów wysokonapięciowych do 1kV. Oprócz tego, mechanik musi zdawać sobie sprawę z istotnych różnic w budowie między pojazdem hybrydowym a klasycznym, które nie ograniczają się jedynie do układu napędowego. Zadaniem młodych mechaników było wskazanie i nazwanie elementów składowych układu hybrydowego samochodu Hyundai Ioniq znajdujących się w komorze silnika zasilanych prądem stałym o napięciu powyżej 60 V.
„Wiedza tych młodych ludzi jest na bardzo wysokim poziomie. Dla wielu doświadczonych mechaników hybryda nadal jest czarną magią, nie wiedzą jak się za nią zabrać, na jakich zasadach działa, nie wiedzą co można, a czego nie można robić. Natomiast ci młodzi chłopcy wchodzili bardzo odważnie w komorę silnika, bez problemu potrafili nie tylko wskazać i nazwać części składowe układu hybrydowego, ale bardzo ciekawie o każdym z tych elementów opowiadali. Widać, że temat pojazdów hybrydowych, czy elektrycznych nie jest im obcy. Ich poziom wiedzy oceniam bardzo wysoko, jako znacznie wybiegający poza programowy schemat nauczania. To dobrze wróży na przyszłość” – mówił Witold Rogowski, dyrektor ds. operacyjnych Organizacji Pracodawców Motoryzacji Moveo.
Moveo po raz pierwszy zaangażowało się w organizację Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników. Organizacja współpracuje z kilkoma palcówkami edukacyjnymi w Polsce. „Moveo stało się dla szkół platformą porozumienia – z jednej strony pomiędzy uczniami a lokalnymi warsztatami, w których mogą oni odbywać praktyki, a później znaleźć pracę. Z drugiej strony to współpraca pomiędzy szkołą a producentami części czy też działami szkoleniowymi producentów części, którzy bezpłatnie organizują szkolenia dla uczniów. Moveo jest katalizatorem pomiędzy tymi grupami i jak do tej pory bardzo dobrze nam to wychodzi”” – dodał Witold Rogowski.
W tegorocznej edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników pierwsze miejsce na podium zajęli Krzysztof Czekaj i Artur Raczkowski z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 w Krakowie. „Po raz pierwszy bierzemy udział w Mistrzostwach. Zaskoczył nas test – bardzo specyficzne, trudne pytania. Dla ludzi, którzy nie siedzą w branży i nie pasjonują się motoryzacją, nie zdobywają wiedzy na bieżąco, test nie jest do napisania na więcej niż 5 punktów” – uważa Krzysztof Czekaj. Tymczasem maksymalnie można było zdobyć tu 30 punktów.
Zdaniem Artura Raczkowskiego dzięki udziałowi w takich konkursach można się wiele nauczyć. „Można zdobyć nowe doświadczenia i podszlifować wiedzę, potrenować. Konkurujemy z ludźmi w naszym wieku, to jest zupełnie co innego niż praca z mechanikiem, który od 20 lat wykonuje swoją pracę. Każdy chce być lepszy od kolegi i to nas napędza do działania” – dodaje Artur Raczkowski. Obaj panowie starają się w tej chwili o unijne dotacje, by odtworzyć własny, profesjonalny warsztat.
Drugie miejsce przypadło uczniom z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim, który bierze udział w Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Mechaników niemal od pierwszej edycji. Tym razem na podium stanęli Kamil Rakowski i Rafał Bobruk.
„Przyjechałem z najlepszą ekipą uczniów naszej szkoły, w finale szkołę reprezentuje pięć zespołów, czyli 10 uczniów. Do startu w Mistrzostwach przygotowywaliśmy się na zajęciach dodatkowych i obowiązkowych. Jesteśmy po raz czwarty na Mistrzostwach, dwa lata z rzędu zajęliśmy pierwsze miejsce. Sam konkurs daje nam jako nauczycielom ogromną satysfakcję, a uczniom dostęp do specjalistycznej wiedzy, do specjalistycznych urządzeń, z których na co dzień nie korzystają na zajęciach praktycznych w szkole. W 2016 zajęliśmy pierwsze i drugie miejsce, w 2015 pierwsze” – mówił opiekun uczniów, Wojciech Mackiewicz, nauczyciel z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim. „Jesteśmy szkołą z niewielkiej miejscowości, nie mamy w pobliżu dostępu do profesjonalnych warsztatów samochodowych, ale dajemy sobie radę. Udział w Mistrzostwach to dla nas ogromny sukces, promocja dla szkoły, dla szkolnictwa zawodowego, ogromna satysfakcja. Jako nauczyciele także potrzebujemy potwierdzenia, że nasze zaangażowanie w pracę przynosi efekty. Biorąc udział w konkursie rozbudzamy jeszcze większą pasje w tych młodych ludziach i chęć zdobywania wiedzy” – dodał Wojciech Mackiewicz.
Zdaniem uczniów z Radzynia Podlaskiego, konkurencje były bardzo wymagające. „Trochę stresu jest, trzeba być bardzo dokładnym, niedokładność zdecydowanie działa na niekorzyść, wystarczy drobny błąd, żeby konkurencja nie została zaliczona. Test teoretyczny nie był zbyt trudny. Profesor nas tak przygotował, że nie było wyjścia, trzeba było umieć. Warto brać udział w takich Mistrzostwach, żeby zdobywać doświadczenie. Tak, jak tu już zostało powiedziane, kiedyś można było naprawić samochód na poboczu, a dzisiaj trzeba mieć ogromną wiedzę na ten temat” – mówił Kamil Syczewski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim.
„Test mnie zaskoczył, pytania były dosyć trudne. Konkurencje są na wysokim poziomie, dosyć wysoko poprzeczka została postawiona w zadaniu związanym z układem oczyszczania spalin w samochodzie Iveco” – dodał Damian Siwek, także uczeń z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim. W Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Mechaników brał udział już po raz trzeci. W dwóch poprzednich edycjach udało się znaleźć na podium. Tym razem wspólnie z Adamem Kawką zajął IV miejsce.
Na trzecim miejscu Mistrzostwa ukończyli Kamil Olszak i Maciej Rozwałka z Zespołu Szkół Samochodowych w Lublinie.
„Poziom uczestników jest z roku na rok coraz wyższy uczniowie przyjeżdżają coraz lepiej przygotowani, przede wszystkim widać olbrzymi trud i wkład nauczycieli, którzy prowadzą poszczególne zespoły. Niektórzy przyjeżdżają do Poznania z nastawieniem na sukces, żeby wygrać. Poziom jest bardzo wysoki, dużo wyższy niż w ubiegłym roku. Uczniowie są bardzo dobrze przygotowani merytorycznie. Olbrzymi szacunek dla nauczycieli” – podsumował Rafał Kosiński, prezes zarządu Akademii Praktycznych Umiejętności, która czuwała nad merytoryczną stroną rywalizacji Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników.
Organizatorami konkursu są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym i promujących rozwój edukacji technicznej. Partnerami Mistrzostw są również Akademia Kierowcy – ODTJ, Akademia Praktycznych Umiejętności, Hyundai Motor Polska, ExxonMobil oraz NEO Tools.
„Kolejna edycja Mistrzostw już za nami, ale nasza praca się nie kończy. Rozmawiamy z pracodawcami w branży motoryzacyjnej – z producentami części i wyposażenia warsztatowego, z niezależnymi dystrybutorami i właścicielami warsztatów. Widzimy, że łączy ich potrzeba pozyskania kompetentnych młodych pracowników. Najbardziej widać to właśnie w tych segmentach, o których paradoksalnie uczniowie szkół mechanicznych wiedzą najmniej – w ciężarowym i agri (mechanizacja rolnictwa). To właśnie tam czeka na nich pewna praca, dobre wynagrodzenie i realne możliwości awansu – tylko najpierw trzeba o tym wiedzieć. Ambicją Fundacji Cooperatio jest nieść tą wiedzę do szkół i to nie tylko w czasie Mistrzostw, ale także przez cały rok” – podkreśla Adrian Dekowski, prezes zarządu Fundacji Cooperatio i pomysłodawca Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników.
Autor: Joanna Piszcz
Zdjęcia: Paweł Wiśniewski
artykuł opublikowano dzięki uprzejmości serwisu Motofaktor